Det første officielle, virtuelle Le Mans endte med ikke mindre end tre danskere på podiet efter et løb, som bevarede spændingen helt til målstregen. Her endte den generelle sejr hos Rebellions nye samarbejde med Williams ESport, mens danske Burst ESport og LMP1-teamet ByKolles kørte en flot, samlet andenplads hjem.

Rebellion/Williams-teamet med profferne Louis Deletraz og Raffaele Marciello samt simracerne Nikodem Wisniewski og Kuba Brzezinski vandt med en difference på 17.781 sekunder efter en hektisk sidste time af løbet, hvor især kampen om andenpladsen fyldte.

Annonce:

Men egentligt kunne det være blevet meget mere for ByKolles/Burst-konstellationen, for de startede på pole og kom lovende fra start, indtil en teknisk defekt i et rat kostede teamet med danske Jesper Pedersen på holdet dyrebare minutter tidligt lørdag aften. Siden fulgte et langt, sejt træk, hvor Jesper Pedersen med holdkammeraterne Tom Dillmann, Esteban Guerrieri og Jernej Simoncic kørte sig tilbage i kampen fra en 16. plads.

– Vi er selvfølgelig glade for resultatet – det er klart, men vi er omvendt også skuffende over, at vi ikke vandt. Jeg synes vi skulle have vundet den, men de tekniske defekter spillede ind, og vi vendte tilbage efter at have været nede som nummer 16 en overgang. Det var noget af en tur, konstaterer en træt og tilfreds Jesper Pedersen overfor Boxengasse.

Foto: Xynamic/Gary Parravani vi

At opkørslen blev en realitet, tilskriver han en god strategi og hurtig, konsekvent kørsel fra hele teamet. Selvom man ikke ser de store skader på karosserierne som publikum, så er det en del af spillet RFactor 2’s fysik, og derfor er risikoen for sammenstød konstant en dyrebar trussel.

– Vi fik kørt den op, fordi vi havde god fart i bilen og kunne tage god risiko i trafikken – men risiko uden at smadre bilen. I en LMP2-bil som vores får du skadet bodywork ved den mindste kontakt, og det koster lynhurtigt 1-2 sekunder på en omgang. Du kan ikke se skaderne fysisk, men de spiller ind hos os, forklarer Jesper Pedersen.

Aston Martins Danetrain havde til denne weekend Marco Sørensens bror Lasse som stand-in i stedet for Marco. Foto: Xynamic/Gary Parravani

Andenplads til Thiim og Sørensen i GTE

De øvrige seks danske deltagere stillede op i GTE. Her stak den stærkt kørende Porsche #93 med Nick Tandy, Ayhancan Guven, Joshua Rogers og Tommy Østgaard af med sejren efter en solid indsats, hvor Porschen konstant var med fremme.

Vinderne fik følgeskab af Aston Martins halvt danske bil, hvor Nicki Thiim og Lasse Sørensen delte med Richard Westbrook og Manuel Biancolilla. Aston Martins #95 kom lidt fra bagkant, og kæmpede sig undervejs frem i rækkerne, inden de i den afgørende time kunne profitere på problemer hos Porsches anden, officielle bil med #92 samt Romain Grosjeans franske team, R8G ESports Team.

R8G endte i sidste sende som treer, mens Corvette #64 med Jan Magnussen og Dennis Lind endte med at tage fjerdepladsen i klassen efter et flot comeback. Teamet startede langt nede i rækkerne, men fik med en stabil strategi indhentet meget terræn i et ellers tæt matchet GTE-felt.

Aftenstemning i RFactor 2. Foto: Xynamic / Gary Parravani

Apropos tæt matchet, så led især Ferraris biler under den seneste nye BOP – og bilen gik fra at have været den hurtigste i testløbene til pludselig lige at mangle det sidste i løbet. Krydret med flere omgange tekniske problemer, så gik det hårdt ud over Ferraris #51 og #52. Nummer 51 med Nicklas Nielsen og Kasper Stoltze som de danske indslag endte på 15. pladsen i GTE, mens #52 med Charles Leclerc og Antonio Giovinazzi på holdkortet trak en kedelig 18. plads i land.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar