Guide: Alt du skal vide om IMSA Weathertech Sportscar Championship

Foto: IMSA
Annonce:

Opdateret 11/4 10.00 

Du finder 2022-udgaven her!

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at Kevin Magnussen i år ikke er at finde i F1, men derimod i IMSA Weathertech Sportscar Championship med Chip Ganassi Racing.

Vi her på Boxengasse har altid beskæftiget os mere med sportscars og touringcars end F1, og vi er sikre på, at mange danske fans, som har fulgt Kevin i F1 nu følger med over i sportscars.

IMSA og F1 er langt fra hinanden, og i vished om, at en del nye fans nok er kommet ind i motorsport via Kevin og F1, vil vi gerne give et lille indblik i det IMSA, som venter Kevin Magnussen og de øvrige danske kørere i den kommende sæson.

Det er blevet til denne lille lynguide eller FAQ om man vil.

Husk også, at du sæsonen igennem kan følge med her på Boxengasse.

Boxengasses Niklas Majgaard var desuden i optakten til Daytona med i podcasten fra Næste Gear, hvor vi tager et nærmere kig på netop IMSA, Daytona og de danske håb i serien:

Hvad er IMSA Weathertech Sports Car Championship?

Hvis du har set Le Mans, så minder IMSA på nogle måder om det – men forskellene er der, og de er trods alt store. LMP2 og GT-klasserne minder i format om det, du har set på Le Mans, men den førende klasse, Daytona Prototype International, eller DPi, er IMSA’s egen.

Løbene er med undtagelse af sæsonpremieren Rolex 24 at Daytona kortere end 24 timer. Daytona (24 timer), Sebring (12 timer) og Petit Le Mans på Road Atlanta (10 timer) er længst, mens der gennem sæsonen er en del løb på to timer og 40 minutter.

Her er ingen hybridteknologi, men derimod traditionelle benzinmotorer for alle pengene. DPi har flere motorproducenter, hvor man i LMP2 (der langt hen ad vejen minder om DPi) kun har én motorfabrikant i form af Gibson.

Cadillac DPi V.R (som Kevin Magnussen og Chip Ganassi Racing benytter) har den største motor i form af en 5,5 liters V8-sugemotor, mens konkurrenterne fra Acura og Nissan kører med turboladede V6’ere på 3,5 og 3,8 liter respektivt. Mazdas bil kører med en turboladet rækkefirer på to liter. Motorerne skal i øvrigt som udgangspunkt stamme fra gadebiler.

2021 er i øvrigt sidste sæson for DPi som vi kender den. I 2022 erstattes den af en ny, hybridbaseret klasse, LMDh, som også vil kunne køre på tværs af IMSA og WEC fra 2022. Klassens klistermærker er sorte. Her kører Kevin Magnussen.

Den anden prototypeklasse er LMP2, som vi kender den fra Le Mans og WEC. LMP2 er ligesom GT Daytona begrænset på kørere, og derfor skal der i LMP2 maksimalt være én kører med platin- eller guldstatus og minimum én med bronze. Klassens klistermærker er blå.

Mikkel Jensen er med i LMP2 i denne sæson, og til Rolex 24 at Daytona er det danske hold High Class Racing også med.

En ny, tredje prototypeklasse er desuden med fra i år. Det er LMP3, som vi kender fra blandt andet European Le Mans Series. Klassen er primært spidsen af IMSA’s Prototype Challenge, men er også en del af gridden til Daytona, Sebring, Watkins Glen og Petit Le Mans.

LMP3 har ikke dansk deltagelse i IMSA-regi.

High Class Racing offentliggør deltagelse i Rolex 24 at Daytona!

Endelig er der de to GT-klasser, GTLM og GTD. 

GTLM er den førende GT-klasse, og bygger sit reglement på det, man også kender fra FIA WEC. Bilerne er de samme og kan køres på tværs af IMSA og WEC – og fx deltage i Le Mans. Her er frit valg på alle hylder hvad angår kørere. Klassens klistermærker er røde.

GTD står for GT Daytona og er en klasse baseret på de internationale GT3-racere. Med andre ord et felt med enorm variation af biler og kørere. GTD blander driver ratings, og man må som udgangspunkt kun have én platin eller guld-kører – ved Daytona må man have én platin og én guld eller to guldkørere på et team á fire kørere. Klassen kendes på sine grønne klistermærker. Nicklas Nielsen kørte kun Daytona med AF Corse, mens Christina Nielsen med Team Hardpoint EBM Porsche #88 kører i klassen hele sæsonen.

Kalenderen i IMSA

IMSA kører 12 løb i 2021, hvoraf de ti har DPi-klassen med til start. Der er to løb, som er rene GT-løb i IMSA. De køres på Lime Rock Park og VIR i Virginia – begge er i kursiv og fed nedenfor.

Den øvrige kalender ser ud som følger:

  • 22-24. januar – Roar Before the 24 (Testweekend forud for Daytona)
  • 27-31. januar – Rolex 24 at Daytona (24 timer)
  • 17-20. marts – 12 Hours of Sebring (12 timer)
  • 14-16. maj – Acura Sports Car Challenge at Mid-Ohio (2 timer og 40 minutter)
  • 11-12. juni – Detroit Grand Prix (1 time og 40 minutter)
  • 24-27. juni – Sahlen’s Six Hours of the Glen, Watkins Glen (6 timer)
  • 2. juli – Weathertech 240 at the Glen, Watkins Glen (2 timer og 40 minutter)
  • 16-17. juli – Northeast Grand Prix, Lime Rock Park (2 timer og 40 minutter)
  • 6-8. august – IMSA Sports Car Weekend, Road America (2 timer og 40 minutter)
  • 10-12. september – Weathertech Raceway Laguna Seca (2 timer og 40 minutter)
  • 24-25. september – Acura Grand Prix of Long Beach (1 time og 40 minutter)
  • 8-10. oktober – Michelin GT Challenge at VIR, Virginia International Raceway (2 timer og 40 minutter)
  • 11-13. november – Motul Petit Le Mans, Road Atlanta (10 timer)

Danske kørere i IMSA

Sæsonpremieren på Daytona adskiller sig fra sæsonens øvrige løb ved at være et 24-timersløb, og at det køres med større hold end normalt. Det betyder også flere kørere.

Til start får vi følgende danskere:

Kevin Magnussen, Chip Ganassi Racing Cadillac DPi V.R. – DPi (Hele sæsonen) #01

Chip Ganassi Racing, som Kevin Magnussen skal repræsentere i 2021, er et team, som har lange traditioner i IMSA, og ikke mindst et hold, der nu er tilbage i sportscars efter et års pause i 2020.

Chip Ganassi Racing var en fast del af Fords nu lukkede GT-program, som endte i 2019. Ganassi har siden været udenfor IMSA, men vender nu tilbage i den førende klasse, DPi.

Chip Ganassi Racing er derudover ét af de helt, helt store amerikanske teams, som med stærk tilstedeværelse i både Indycar, NASCAR og den kommende offroadserie, Extreme E, har en meget bred flade i amerikansk og international motorsport.

Her skal Kevin Magnussen dele bil med den dobbelte (og forsvarende) Daytona-vinder, Renger van der Zande, og til Daytona får de selskab af endnu en forsvarende vinder i form af Scott Dixon. Fjerdekører (reservekører) bliver svenske Marcus Ericsson, som efter sin F1-karriere skiftede til Indycar, hvor han kører for netop Chip Ganassi Racing. Daytona 24h bliver dog svenskerens første reelle bekendtskab med sportsvogne.

#01 Cadillac Chip Ganassi Racing Cadillac DPi, DPi: Scott Dixon, Renger van der Zande, Marcus Ericsson, Kevin Magnussen

Mikkel Jensen, PR1 / Mathiasen Motorsports Oreca 07 #52 – LMP2 (Hele sæsonen) #52

Mikkel Jensen er ikke et helt ubeskrevet blad i IMSA, for han rundede 2020 af med et par gode indhop i LMP2, hvor det blev til en sejr i det traditionsrige Petit Le Mans samt en tur på podiet i 12 Hours of Sebring.

De resultater har kastet mere af sig, og derfor er Jensen i år klar til en fuld sæson i den amerikanske serie for PR1 Mathiasen Motorsport.

Mikkel Jensen har slået sine folder i GT-racing for BMW Motorsport og sprang i 2020 ind i LMP2, hvor det blev til en samlet andenplads i European Le Mans Series samt en femteplads i LMP2 i debuten på Le Mans.

Mikkel Jensen deler hele sæsonen bil med amerikanske Ben Keating, og på Daytona får de selskab af Nicolas Lapierre og Scott Huffaker.

#52 PR1 Mathiasen Motorsports ORECA LMP2 07, LMP2: Mikkel Jensen, Ben Keating, Scott Huffaker, Nicolas Lapierre

High Class Racing – Robert Kubica, Anders Fjordbach, Dennis Andersen, Ferdinand Habsburg- LMP2 (Kun Daytona) #20

High Class Racing er nye i IMSA-sammenhæng, men det danske team mangler bestemt ikke erfaring i sportsvogne – og er også på gridden med en fast bil i FIA WEC i 2021, hvor de har Jan Magnussen, Anders Fjordbach og Dennis Andersen i deres rent danske besætning i en Oreca Gibson i LMP2.

High Class meldte 7. januar ud, at de stiller med deres to vanlige danske kørere, Anders Fjordbach og Dennis Andersen – og at de til Daytona får følgeskab af Robert Kubica og Ferdinand Habsburg.

#20 High Class Racing ORECA LMP2 07, LMP2: Dennis Andersen, Anders Fjordbach, Ferdinand Habsburg-Lothringen, Robert Kubica

Nicklas Nielsen, AF Corse Ferrari 488 GT3 Evo 2020 – GT Daytona (Kun Daytona) #21

Nicklas Nielsen får debut i Daytona 24 Hours i år. Nielsen bygger videre på et fantastisk 2020 med Le Mans-debut og et samlet VM i GTE Am – og åbner sæsonen med Ferraris AF Corse. Han deler bil med en anden Ferrari-fabrikskører i form af Daniel Serra samt 2020-mestrene i Italian GT Sprint Championship, Simon Mann og Matteo Cressoni.

#21: Af Corse Ferrari 488 GT3, GTD: Nicklas Nielsen, Daniel Serra, Matteo Cressoni, Simon Mann

Nicklas Nielsen klar til Rolex 24 at Daytona

Christina Nielsen, Team Hardpoint EBM Porsche 911 GT3R – GT Daytona (Hele sæsonen)

Christina Nielsen og Team Hardpoint kom ganske sent på banen og blev præsenteret tirsdag op til ROAR before the 24. Nielsens konstellation med Team Hardpoint EBM. EBM står for Earl Bamber Motorsport. Og den dobbelte Le Mans-vinder og holdejer Earl Bamber er selv med i bilen. Samme er Katherine Legge og Rob Ferriol.

#88 Team Hardpoint EBM Porsche 911 GT3R, GTD: Earl Bamber, Rob Ferriol, Katherine Legge, Christina Nielsen

Christina Nielsen vandt i 2016/2017 IMSA-serien samlet i GT Daytona-klassen for Ferrari-teamet Scuderia Corsa.

Siden Daytona har teamet fundet opbakningen til at indsætte hele to biler sæsonen ud. Christina Nielsen fortsætter for teamet og deler #88 med Katherine Legge, mens holdejerne Earl Bamber og Rob Ferriol får #99 sæsonen ud.

Om IMSA

IMSA står for International Motor Sports Association og er Nordamerikas hovedorganisation for sportsvognsløb.

Ejerskabet af det sportsvognsmesterskab, der i dag er IMSA Weathertech Sports Car Championship har været på flere hænder gennem tidens løb, og har i nyere tid været ledet af Don Panoz i skikkelse af American Le Mans Series, som stod for mesterskabet fra 1999 til 2012, hvorefter den en overgang hed Grand-Am og blev til den IMSA-ledede serie, vi kender i dag, fra 2013.

IMSA står i øvrigt i spidsen for en række mesterskaber foruden dette. Det er også IMSA Prototype Challenge (med LMP3-racere), Michelin Pilot Challenge (GT4 og TCR-racere), Ferrari Challenge North America, Lamborghini Super Trofeo North America, Porsche Carrera Cup North America samt Mazda MX5 Cup.

Hvad er forskellen på IMSA og FIA WEC (Le Mans)?

Som vi kort var inde på, så er den tekniske side af bilerne i flere af klasserne anderledes. Mens WEC og IMSA aktuelt deler på GTLM (GTE Pro i WEC) og LMP2, så er DPi og GT Daytona IMSA’s egne.

Løbene er generelt kortere i IMSA end i WEC, hvor normen er sekstimersløb. I IMSA er det alt fra 100 minutter til Daytonas 24 timer – men flertallet er to timer og 40 minutter.

En anden forskel fra IMSA til WEC er, at WEC ikke har LMP3 med som en del af WEC direkte. Organisationen står imidlertid bag LMP3 som format og bruger dem i blandt andet European Le Mans Series.

Sådan ser du med

Der er flere veje til at følge IMSA på TV. Viasat annoncerede i udgangen af 2020, at de har erhvervet sig rettighederne til at sende live fra IMSA på dansk TV i den kommende sæson.

IMSA har gennem årene været kendt for at have en rigtig god livestream på engelsk med Radio Le Mans’ fantastiske kommentatorhold.

IMSA streamer gratis på engelsk med kommentatorholdet fra Radio Le Mans/IMSA Radio på www.imsa.tv.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen