Til alles overraskelse var det ikke kun en åben udgave af den nye Corvette, der blev præsenteret ved Kennedy Space Centre i Florida onsdag. Pludselig blev næste års IMSA-racer, afløseren til den efterhånden ganske pensionsmodne C7.R, vist frem til stor begejstring fra publikum.
Det er Corvettes første racerbil med centermotor, og der er gået mange timers test- og ingeniørarbejde forud for den færdige udgave:
– C8.R er meget mere end bare en tunet udgave af vores Corvette Stingray. Det er kulminationen af mange års test- og udviklingsarbejde mellem General Motors’ design- og ingeniørafdelinger og Corvette Racing-teamet, fortæller Jim Campbell, Chevrolets Vice President for Performance og Motorsport.
– Samarbejdet mellem disse teams har gjort det muligt for os at tage bilernes egenskaber til det næste niveau, både på gaden og på banen.
C8.R markerer også 20 år med Corvette Racings deltagelse i de store løbsserier verden over. Årene har budt på 107 løbssejre, 13 teammesterskaber og 12 kører- og mærkemesterskaber.
Se Corvette C8.R her
Bilen er indtil videre udviklet til GTLM-klassen, og der er endnu ikke kommet informationer om fabrikkens planer på den internationale scene; eksempelvis på Le Mans. Det varer dog ikke længe før teamet melder noget ud – et godt bud kan være allerede i næste weekend, når C7.R kører sit sidste løb til Petit Le Mans på Road Atlanta.
Her kan vi også håbe at høre mere om Jan Magnussens planer for 2020. Der har i et stykke tid gået historier om, at han ikke får samme rolle ved Corvette Racing som tidligere – og at amerikanske Jordan Taylor er udset til at overtage hans plads bag rattet.