De høje ambitioner ses tydeligt, når man ser på de samarbejdspartnere, som i år har meldt sig under fanerne hos GTR24H, som har arrangeret det årlige, virtuelle Le Mans-løb siden 2006. Flere tech-brands har meldt sig som sponsorer, men mest opsigtsvækkende er partnerskabet med det verdensdækkende Motorsport Network, som ejer blandt andet det anerkendte Autosport-blad og TV-kanalen Motorsport.tv.
For kun få år siden bestod arrangementet i grove træk af en flok simracing-nørder, som samledes i en sportshal udenfor Kolding, for i en enkelt weekend at udleve drømmen som racerkørere, omend kun bag skærmen.
Undervejs har løbet haft deltagelse af en håndfuld forskellige racerkørere, heriblandt Dennis Lind, Lasse Sørensen og Nicki Thiim, som alle bruger simracing til at træne deres kørefærdigheder mellem løb.
På trods af at hele løbet foregår på en skærm er der mange virkelighedstro elementer indblandet. Tre eller flere kørere deler arbejdet bag rattet i løbet af de 24 timer, mens de fleste teams har tilknyttet en ingeniør, som sørger for at holde styr på dækslid, benzinforbrug og – ikke mindst – vejrudsigten. Strategien udgør forskellen mellem hero og zero … også i simracing.
Ikke mindre end 40 teams fra hele verden har tilmeldt sig løbet, som køres i Strib ved Middelfart den sidste weekend i oktober. Publikum kan købe billetter via hjemmesiden www.gtr24h.org, hvor der også kan læses mere om løbet. Igennem partnerskabet med Motorsport.tv bliver der også mulighed for at se løbet fra sofaen.
Her på Boxengasse har vi været fan af simracing længe inden det overhovedet havde fået sit navn. Derfor kan du også regne med meget mere dækning af sporten, løbene og deltagerne.