Der er fuld gang i motorsportsåret 2025, og denne weekend begynder Indycar-mesterskabet også i USA. Igen i år har vi danskerne Christian Lundgaard og Christian Rasmussen med i verdens næststørste formelklasse, der også kan betegnes som ‘det hurtigste race på jorden’. På de store ovalbaner kan farten nå op på hele 390 km/t.
Det kan blive en historisk dansk sæson, for Lundgaard er skiftet til topholdet McLaren, mens Rasmussen i år kører alle løb for Ed Carpenter Racing, der med en ny ejer kan tage et stort skridt frem.
Her er alt, du skal vide om de to danske kørere Christian Lundgaard og Christian Rasmussen, Indycars største stjerner, løbskalenderen, og hvordan du ser med på tv:
Christian Lundgaard
Team: Arrow McLaren #7
Motor: Chevrolet
Holdkammerater: Pato O’Ward, Nolan Siegel, Kyle Larson (kun Indy 500)

Efter tre sæsoner med Rahal Letterman Lanigan-teamet, hvor bilen ofte har afholdt Lundgaard fra at skabe de helt store resultater kontinuerligt, skifter den 23-årige dansker endelig til et tophold, hvor han kan indfri sit ubestridte talent.
For selv hos Rahal har det de seneste tre år været synligt for enhver i Indycar-paddocken, at Lundgaard har potentialet til at være et sandt topnavn i mesterskabet. Det har han bevist med én sejr, tre podieplaceringer og to pole positions og markant bedre placeringer i mesterskabet end den erfarne holdkammerat Graham Rahal.
Nu klæder Lundgaard sig så i den ikoniske papaya-orange hos Arrow McLaren, og med dét skifte følger både større forventninger, større pres og en større stjerne i den anden side af garagen.
McLaren er Pato O’Wards team. Det er bygget op omkring den ultrapopulære mexicanske superstjerne. Indycars nok mest populære kører og vel også Mexicos mest populære kører foran den nu tidligere Formel 1-kører Sergio Pérez.
Den 25-årige mexicaner har scoret 26 podieplaceringer og syv sejre for McLaren siden 2020 og været i top fem i mesterskabet fire gange i perioden. To gange er han tilmed blevet nummer to i sæsonens største løb, Indy 500.

Christian Lundgaard får med andre ord chancen for at bevise sig mod én af Indycars absolut bedste. Men Lundgaard trives under pres og bør være helt klar til at gribe mulighederne.
I modsætning til Rahal-teamet kommer McLaren til at give danskeren en bil, der hver eneste weekend bør kunne kæmpe med om pole positions, podieplaceringer og sejre. Det er sådan noget, der gør en til titelkandidat, hvis man formår at sætte det hele sammen uge efter uge.
Lundgaard skal til gengæld tage et skridt op i niveau på ovalbanerne og vise, at det primært var Rahals mangler på ovalerne, der holdt ham tilbage dér.
Det kan med andre ord blive en historisk sæson set med danske briller, hvis Lundgaard igen finder vej til Victory Lane.
Nolan Siegel er et stort talent med en halv Indycar-sæson i bæltet, men Lundgaard bør slå den 20-årige amerikaner hver weekend.
Christian Rasmussen
Team: Ed Carpenter Racing #21
Motor: Chevrolet
Holdkammerater: Alexander Rossi, Ed Carpenter (kun Indy 500)

Når teamchefen selv træder til side for at lade dig køre hans bil, så vidner det om tillid. Når du derefter sikrer teamet én million dollars i bonus, så er du godt stillet.
Det var, hvad Christian Rasmussen gjorde mod slutningen af sin rookie-sæson sidste år, og nu får han belønningen. I år kører den 24-årige dansker nemlig hele sæsonen i Indycar for ECR.
Dermed får Rasmussen også lov til at udfolde sit store talent på ovalbanerne, og det er tydeligt for enhver, at han kan noget særligt på lige netop dem. Det viste han på eminent vis til Indy 500 sidste år og med sæsonafslutningen i Milwaukee og Nashville.
Nu skal der bygges på i sæson to. Fejlene skal elimineres. Uheldene (der ofte var uforskyldte) skal undgås. For Christian Rasmussen har uden tvivl dét, der skal til for at skabe en lang og flot Indycar-karriere – og ECR har tidligere skabt en stjerne i Josef Newgarden.
I år har teamet landet en ny, stor medejer i Ted Gelov, der foruden at sætte sit præg på bilernes liveries gennem sine firmaer, også har bragt en anseelig sum til bordet, og Ed Carpenter Racing står derfor også bedre rustet på den økonomiske front i år.

Det er næppe nok til at katapultere Ed Carpenter Racing op i eliten med Penske, Ganassi, Andretti og McLaren, men det bør gøre dem i stand til at fremskynde udviklingen.
Det samme kan siges om tilføjelsen af Alexander Rossi på kørersiden. For Rossi sætter teamet i en ny situation. Det er første gang i årevis, at teamet råder over et etableret topnavn i den ene bil. Udover sine fem Formel 1-løb med Manor i 2015 og sin uhørte Indy 500-sejr i debuten året efter, så har Rossi flere topplaceringer i Indycar-mesterskabet og hele 30 podieplaceringer på cv’et.
Godt nok ligger succesårene lidt tilbage i tiden, men kan Rossi genfinde sit topniveau, så er han samtidig en mand, der kan lede ECR og være en vigtig mentor for Christian Rasmussen.
Der skal mere end én top 10-placering på bordet i år for danskeren, der på alle måder har kørt sig hertil med tre mesterskaber på fire år i Road to Indy.
Titelkandidaterne

Det fede ved Indycar er den konkurrencemæssige dybde, der er i feltet. Mange kørere fra flere forskellige hold kan vinde på dagen og for den sags skyld hele mesterskabet.
Men vi kommer alligevel ikke uden om, at der er store favoritter også i Indycar.
Alex Palou har vundet mesterskabet tre af de seneste fire år – inklusiv de to seneste. Spanieren, der kører for Chip Ganassi, laver umenneskeligt få fejl og er lynende hurtig og stabil. Det er især Palous utrolige stabilitet og evnen til at være med fremme i de store point uge efter uge, der har vundet ham mesterskabet de seneste år.
Men spanieren mangler fortsat karrierens første sejr på en ovalbane. Dér er Josef Newgarden til gengæld et unikum og nok seriens bedste.
Amerikaneren med den danske mor er Team Penskes superstjerne og forsvarende Indy 500-vinder. Men han har de seneste år manglet netop stabilitet i mesterskabet. Derfor sluttede den tidligere dobbelte titelvinder kun nummer otte i fjor.
I stedet var Newgardens Penske-holdkammerat Scott McLaughlin med i titelkampen. Den tidligere Supercars-kører har etableret sig som en af Indycars bedste på rekordtid og sidste år tog han ikke bare sin første men også sin anden ovalbane-sejr.

McLarens Pato O’Ward skal også nævnes blandt titelbejlerne – især hvis McLaren tager et skridt i den rigtige retning. Det samme skal Andrettis Colton Herta, der ikke uden grund bliver rygtet til Formel 1 igen og igen. Herta er vicemester fra 2024.
De to gamle ræve i Scott Dixon og Will Power må bestemt heller ikke regnes ud af ligningen. Kyle Kirkwood og Marcus Ericsson bør også nævnes.
Lige her kan man se den tidligere Formel 1-kommentator Will Buxton, der nu skal kommentere Indycar for Fox, gennemgå hele feltet på Indycars YouTube-kanal. Derinde finder man også Fox’ promo-videoer med Newgarden, Palou og O’Ward, der alle er must see-videoer, hvis man vil op i stemning før sæsonstart.
Indy 500
Indianapolis 500 – eller bare Indy 500 – er Indycars kronjuvel og ét af verdens absolut største racerløb på højde med 24-timersløbet på Le Mans.
For flere kørere og teams er Indy 500 vigtigere end selve mesterskabet, og det ses nok meget godt med ‘The Month of May’, hvor alt handler om ‘The Greatest Spectacle in Racing’.
I år kan Josef Newgarden blive historisk, hvis han som den første nogensinde lykkes med at vinde Indy 500 tre år i træk. Og det er immervæk et ældgammelt løb, der i år køres for 109. gang.

Hvert år kører vinderen sig til en evig plads i historiebøgerne, scorer en god bunke millioner, kysser striben af mursten, der går på tværs af banen, og får sit ansigt på det enorme Borg-Warner trofæ. Og nå ja, så får vinderen også lov at drikke – og bade sig – i mælk, som traditionen foreskriver.
Boxengasse laver med al sandsynlighed en stor, separat guide til Indy 500, når vi nærmer os maj.
Løbskalenderen i Indycar 2025
Indycar-kalenderen er som sædvanligt en lækker, blandet sag med både lynhurtige ovalbaner, snævre bybaner og interessante road courses, som de kalder den slags baner, vi oftest kender fra Europa.
Som noget nyt er løbet på Thermal Club nu et løb om point modsat sidste år, hvor det kun handlede om penge. Iowa er fortsat en doubleheader med løb både lørdag og søndag. Til gengæld er Milwaukee kun ét løb i år.
1. / St. Petersburg / Street / 2. marts
2. / The Thermal Club / Road / 23. marts
3. / Long Beach / Street / 13. april
4. / Barber / Road / 4. maj
5. / Indianapolis Road Course / Road / 10. maj
– / Indy 500 Qualifying Day 1 / Oval / 17. maj
– / Indy 500 Qualifying Day 2 / Oval / 18. maj
6. / Indy 500 / Oval / 25. maj
7. / Detroit / Street / 1. juni
8. / Gateway / Oval / 15. juni
9. / Road America / Road / 22. juni
10. / Mid-Ohio / Road / 6. juli
11. / Iowa / Oval / 12. juli
12. / Iowa / Oval / 13. juli
13. / Toronto / Street / 20. juli
14. / Laguna Seca / Road / 27. juli
15. / Portland / Road / 10. august
16. / Milwaukee / Oval / 24. august
17. / Nashville / Oval / 31. august
Hvor kan jeg se Indycar i 2025?
Indycar skal igen i år ses på Viaplay i Danmark. Viaplay har rettighederne, og de viser alle løb og kvalifikationer på streamingtjenesten. Derudover kan mange af løbene formentlig ses på enten TV 3 Sport eller TV 3 Max.
Sæsonpremieren i St. Petersburg kan ses på TV 3 Sport klokken 18.00 søndag 2. marts.
Du kan også følge hele Indycar-sæsonen, Christian Lundgaard og Christian Rasmussen her på Boxengasse.dk.
Boxengasses podcast havde besøg af Christian Rasmussen i januar, hvor han blandt andet fortæller om sine forventninger forud for årets Indycar-sæson. Du finder podcasten her. Herunder kan du også høre vores Indycar-optakt:
Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses Christian Rasmussen-fangruppe her.