Guide: Kampen om uret venter – sådan følger du Kevin Magnussen og co. til 24 Hours of Daytona 2025

Foto: IMSA
Annonce:

En stensikker januar-tradition hos Boxengasse er Rolex 24 at Daytona, og ovenpå sidste års thriller af et løb, som endte med masser af dansk fyrværkeri i LMP2, så er det tid til en ny omgang. Sidste års Daytona vandt Christian Rasmussen som bekendt i LMP2-klassen sammen med Era Motorsport og efter en direkte duel med Malthe Jakobsen, der endte som toer.

Christian Rasmussen kan du desuden varme op til Daytona med hos vores nye makkere på redaktionen, Alt+F1:

Men der er endnu mere dansk fokus i år, for Daytona bliver også debutløbet for Kevin Magnussens nye engagement i BMW’s hypercar, og derudover er det også Magnussens comeback til løbet, som han to gange før har kørt. Det var i 2021 og 2022 – begge gange i Cadillac.

Men vi får stadig en dansker i Cadillac, for Frederik Vesti får sin debut i hypercars og på Daytona hos Cadillacs Action Express Racing, og derfor har vi i årets udgave af Rolex 24 at Daytona ikke bare én, men hele to danskere med i topkategorien GTP.

Daytona har i de seneste år været lidt utraditionelt i den forstand, at kvalifikationen og løbet køres i hver sin weekend. Kvalifikationen plejede at være i testweekenden, Roar before the 24, men i år går man tilbage til at holde den som en ren testweekend, og selve kvalifikationen er i stedet i selve løbsweekenden den 23-26. januar.

Her er alt, du skal vide om løbet, de danske kørere og hvordan du kan følge med.

Hvad er nyt i år?

Udover det oplagte skift i format, så er der også lidt at holde øje med allerede nu. Sidste år nåede vi op på 11 danske deltagere, og der er vi igen. Senest er Conrad Laursen kommet på plads hos AF Corse, og det samme er Nicki Thiim ved Aston Martins Magnus Racing, der kører deres sidste løb på netop Daytona. Det var i øvrigt en lidt forventet adresse for Nicki Thiim, der længe ikke var på listen, men nu repræsenterer teamet på Daytona for anden gang i træk.

Og nu vi er ved Aston Martin, så er den store nyhed sådan set ikke til start på Daytona – den nye Valkyrie Hypercar fra Heart of Racing og Multimatic. Bilen er mere end godt på vej, men at se den i ægte aktion skal vi vente med til marts og 12 Hours of Sebring.

Spotter guide

Andy Blackmores traditionsrige Spotter Guide er ude nu!

Hent den her!

Danskerbilerne – i GTP

Kevin Magnussen

Kevin Magnussen er tilbage på Daytona efter et par års pause. Han kørte løbet i forbindelse med sin sæson i IMSA i 2021 for Chip Ganassi Racing – og selvom Magnussen med sit nylige skift til BMW primært er tiltænkt en rolle i FIA WEC med Team WRT, så er der dømt BMW-debut for Magnussen på Daytona, hvor amerikanske team RLL står bag bilen.

#24: BMW M Team RLL, BMW M Hybrid V8, GTP: Philipp Eng, Dries Vanthoor, Kevin Magnussen, Raffaele Marciello

Klart står det til gengæld også, at Kevin Magnussen får et par løb i IMSA i denne sæson, for han er en del af BMW’s lineup til de tre langdistanceløb, der udover Daytona også er 12 Hours of Sebring samt sæsonfinalen Petit Le Mans på Road Atlanta.

I #24 sidder den tidligere Daytona-klassevinder Philipp Eng samt Dries Vanthoor hele sæsonen, og Magnussen støder til i de tre førnævnte løb. Raffaele Marciello er fjerdekøreren til Daytona.

Bilen: #24 BMW M V8 Hybrid
Holdkammerater: Philipp Eng, Dries Vanthoor & Raffaele Marciello

Frederik Vesti

Frederik Vesti går ind i sin anden sæson i sportscars, men unægteligt til en helt anden opgave end i fjor. I år er Vesti i GTP i IMSA for Cadillac, men dog ikke for en fuld sæson. I lighed med Kevin Magnussen, så kører Vesti langdistanceløbene for samtidigt at kunne passe sine forpligtelser hos Mercedes.

#31: Cadillac Whelen, Cadillac V-Series.R, GTP: Jack Aitken, Earl Bamber, Frederik Vesti, Felipe Drugovich

Med i bilen til Daytona er de to fuldtidskørere Jack Aitken og Earl Bamber samt Felipe Drugovich som fjerdemand.

Bilen: #31 Cadillac V.SeriesR
Holdkammerater: Jack Aitken, Earl Bamber, Felipe Drugovich

Danskerbilerne – i LMP2

Christian Rasmussen

Christian Rasmussen går til sit tredje Daytona i en lidt speciel situation, for det er som forsvarende vinder. 2024 var på alle måder et hektisk år for sportscarracing set fra Danmark, men starten på sæsonen med den direkte duel om uret mellem Rasmussen og Malthe Jakobsen var fantastisk. Begge er med igen i år, så måske der venter mere fyrværkeri, når det ternede flag nærmer sig.

#99: AO Racing, ORECA LMP2 07, LMP2: PJ Hyett, Dane Cameron, Jonny Edgar, Christian Rasmussen

For første gang er det desuden ikke ERA Motorsport, som Christian Rasmussen kører sportsvogne med, men derimod for AO Racing. Det gør han sammen med Dane Cameron, som er et nyt ansigt i LMP2 efter han med udgangen af 2024 mistede sit fabrikssæde hos Porsche i Hypercar. Foruden Cameron som platinkører, så stiller AO Racing med britiske Jonny Edgar som sølvkører og PJ Hyett som bronze.

Bilen: #99 Oreca 07
Holdkammerater: Dane Cameron, Jonny Edgar, PJ Hyett

Malthe Jakobsen

Hos Malthe Jakobsen og Crowdstrike Racing by APR er der først og fremmest skrevet revanche på tavlen. Sidste år blev det til en andenplads efter en hård fight med Christian Rasmussens ERA Motorsport, og i forsøget på at tage det sidste trin op ad podiet har Crowdstrike-teamet stort set genvalg på alle pladser.

#04: Crowdstrike Racing by APR, ORECA LMP2 07, LMP2: George Kurtz, Malthe Jakobsen, Toby Sowery, Colton Herta

Men det er med ny platinkører i form af Colton Herta. Sidste sæsons toer i Indycar slår selvsagt mest sine folder i netop Indycars, men har faktisk seks deltagelser og to klassesejre bag sig på Daytona. Herta blev treer generelt med Wayne Taylor Racing Acura i fjor, og de fulgte op med generel sejr på Sebring.

Bilen: #04 Oreca 07
Holdkammerater: Colton Herta, Toby Sowery, George Kurtz

Nicklas Nielsen

Den forsvarende Le Mans-vinder er klar til at skyde 2025 i gang på Daytona. Nicklas Nielsen kører i år sit femte Daytona med AF Corse og det tredje i LMP2, og jagter i høj grad revanche fra en 2024-udgave, som endte alt for tidligt med en død motor. AF Corse-raceren nåede ved den lejlighed fire timer ind i løbet, inden motoren stod af.

#88: Af Corse, ORECA LMP2 07, LMP2: Luis Perez Companc, Dylan Murry, Nicklas Nielsen, Matthieu Vaxiviere

AF Corse stiller desuden med et lineup, som næsten er lutter genvalg. Nielsen deler igen bil med Matthieu Vaxiviere og bronzekører Luis Perez Companc, mens Dylan Murry er sølvkøreren – og Murry er også eneste udskiftning fra sidste år.

Bilen: #88 Oreca 07
Holdkammerater: Matthieu Vaxiviere, Dylan Murry, Luis Perez Companc

Mikkel Jensen

Mikkel Jensen og TDS Racing kommer til Daytona efter et 2024, som bød på en stærkt stigende formkurve og to sejre til sidst i sæsonen. Men Daytona har drillet både Jensen og TDS de seneste par gange. Mikkel Jensen debuterede i Daytona i 2021 og har kørt LMP2 samtlige år siden, men turen på podiet mangler stadig i CV’et for østjyden, der har en fjerdeplads på Daytona som sit bedste resultat.

#11: TDS Racing, ORECA LMP2 07, LMP2: Steven Thomas, Mikkel Jensen, Hunter McElrea, Charles Milesi

I fjor endte det hele med en stor skuffelse, da TDS Racing måtte udgå efter under tre timer af løbet, så der er på alle måder lagt op til en jagt efter et comeback for Jensen, der deler bil med Charles Milesi, Hunter McElrea og Steven Thomas.

Bilen: #11 Oreca 07
Holdkammerater: Charles Milesi, Hunter McElrea, Steven Thomas

David Heinemeier Hansson

Det er efterhånden nogle år siden David Heinemeier Hansson senest kørte Daytona, men den danske softwareudvikler og racerkører er klar til et comeback – og til en ny jagt efter et Rolex Daytona. Hansson kørte senest Daytona i 2020, og er i år til start med de forsvarende vindere fra ERA Motorsport.

#18: Era Motorsport, ORECA LMP2 07, LMP2: Paul-Loup Chatin, David Heinemeier Hansson, Ryan Dalziel

ERA stiller desuden med 2023-mesteren Paul Loup Chatin, den skotske veteran og forsvarende vinder Ryan Dalziel samt Tobias Lütke som bronze.

Bilen: #18 Oreca 07
Holdkammerater: Ryan Dalziel, Paul Loup Chatin, Tobias Lütke

Benjamin Pedersen

Den danskfødte amerikaner Benjamin Pedersen har de fleste Indycar-fans formentlig stiftet bekendtskab med gennem hans sæson i serien i 2023 og før det i supportserierne i Indycar. Men Pedersen er også i sportscars, og kørte den sidste halvdel af 2024 i ELMS, og har nu debut på Daytona – og det med et særdeles stærkt team.

#52: PR1 Mathiasen Motorsports, ORECA LMP2 07, LMP2: Rodrigo Sales, Ben Keating, Benjamin Pedersen, Mathias Beche

Pedersen er nemlig til start med ingen ringere end PR1 Mathiasen Motorsports, som anført af bronzekører Ben Keating har været ét af de helt stærke kort i LMP2 i Nordamerika de senere år. Pedersen og Keating har desuden schweiziske Mathias Beche og amerikanske Rodrigo Sales med.

Bilen: #52 Oreca 07
Holdkammerater: Ben Keating, Mathias Beche, Rodrigo Sales

Danskerbilen – i GTD Pro (GT Daytona Pro)

Marco Sørensen

Én af hovedhistorierne i sidste års Daytona var, at flere fabrikker kom med helt friske biler – og den ene fabrik var Aston Martin. Det kostede en del tekniske kvaler gennem de 24 timer sidste år, og det var absolut også tilfældet for Marco Sørensen og Heart of Racing – men begge er klar til en ny kamp i år. Og som Aston Martin senere i 2024 fik bevist – blandt andet med sejren på SPA – så fandt englænderne og i særdeleshed Sørensen melodien.

Et andet skifte fra sidste års løb til dette, er, at Marco Sørensen og Heart of Racing denne gang er i GT Daytona Pro og ikke i GT Daytona.

Bilen: #007 Aston Martin Vantage GT3

Holdkammerater: Ross Gunn, Alex Riberas, Roman de Angelis

Danskerbilerne – i GTD (GT Daytona)

Frederik Schandorff

Frederik Schandorff er klar til et nyt år på de amerikanske baner, og det i relativt nyt materiel for Inception Racing. Inception, der traditionelt har kørt McLaren i USA, er skiftet til Ferrari – men de tog skiftet til Ferraris 296 GT3 i løbet af sidste sæson, og må derfor forventes at være godt oppe i fart.

#70: Inception Racing, Ferrari 296 GT3, GTD: Brendan Iribe, Frederik Schandorff, Ollie Millroy, David Fumanelli

Samtidigt står der i høj grad revanche på programmet for Schandorff og resten af teamet, som sidste år var særdeles godt med på Daytona, men måtte se det hele blive tabt på tekniske defekter.

Bilen: #70 Ferrari 296 GT3
Holdkammerater: Brendan Iribe, Ollie Millroy, David Fumanelli

Michelle Gatting

Iron Dames’ engagement med Lamborghini endte som bekendt med udgangen af 2024, og teamet er tilbage i Porsche. Det lover umiddelbart godt for sæsonens første store opgave for teamet, hvor Michelle Gatting desuden også er blevet ny Porsche-fabrikskører.

#83: Iron Dames, Porsche 911 GT3 R (992), GTD: Sarah Bovy, Rahel Frey, Michelle Gatting, Karen Gaillard

Teamets lineup er derudover også lidt forandret. Sarah Bovy og Rahel Frey fortsætter, men med som fjerdekører er Iron Dames’ nye kører, Karen Gaillard. Gaillard er fra Schweiz og kommer foruden Daytona også til at køre Michelin Le Mans Cup og Porsche Carrera Cup i denne sæson.

Bilen: #83 Porsche 911 GT3R
Holdkammerater: Sarah Bovy, Rahel Frey og Karen Gaillard

Nicki Thiim

Nicki Thiim blev annonceret meget sent, men er med i den seneste opdatering af årets deltagerliste. Det bliver for tredje gang i træk hos amerikanske Magnus Racing, og teamet takker af efter dette Daytona. Det er desuden også sidste løb for Thiims ene holdkammerat, for Andy Lally takker også af efter dette års Daytona.

#44: Magnus Racing, Aston Martin Vantage GT3 Evo, GTD: John Potter, Andy Lally, Spencer Pumpelly, Nicki Thiim

Lally er griddens mest vindende kører i dette års Daytona, og han har vundet fem ure i sine hidtil 22 starter.

Bilen: #44 Aston Martin Vantage GT3 Evo
Holdkammerater: John Potter, Andy Lally, Spencer Pumpelly

Conrad Laursen

18-årige Conrad Laursen er klar til en ny, stor skalp på CV’et med sin debut på Daytona. En god fortsættelse på et stærkt 2024 for Laursen, hvor han leverede en skarp indsats på Le Mans og satte løbets bedste tid i GT3 overhovedet. Nu venter så Daytona for AF Corse, hvor Laursen får Arthur Leclerc samt Riccardo Agostini og Custodio Toledo med sig.

Conrad Laursen står overfor sin debut på Daytona. Foto: Xynamic/Formula Racing
#50: Af Corse, Ferrari 296 GT3, GTD: Custodio Toledo, Riccardo Agostini, Arthur Leclerc, Conrad Laursen

Bilen: #50 Ferrari 296 GT3
Holdkammerater: Arthur Leclerc, Riccardo Agostini og Custodio Toledo.

Hvor kan jeg følge 24 Hours of Daytona 2025?

Der er flere måder, du kan følge Daytona på. I Danmark har Viaplay igen rettighederne og sender hele løbet live på Viaplay.

Derudover er der IMSA’s egen dækning på engelsk på www.imsa.tv – vi ved endnu ikke om streamen er geoblokeret – og www.imsaradio.com.

Tidsplan Daytona 2025:

Torsdag den 23. januar 2025
16:05 – 17:35: Træning 1 – WeatherTech Championship

20:05 – 21:40: Kvalifikation – WeatherTech Championship

00:30 – 02:00: Træning 2 – WeatherTech Championship

Fredag den 24. januar 2025

17:20 – 18:20: Træning 3 – WeatherTech Championship

Lørdag den 25. januar 2025
19:35: Start på Rolex 24 at Daytona

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen