Boxengasse giver dig endnu et danskertjek på weekendens motorsport, hvor vi slår en smuttur forbi både Kina, Nordschleife, Barcelona og Texas.
Husk, at du kan støtte vores fortsatte arbejde med Boxengasse på 10er, så vi kan lave meget mere af det, som både vi og I brænder for: Motorsport! Se meget mere her: https://10er.com/boxengasse
Buus, Christensen og Fjordbach i snevejr
Der var egentlig lagt op til en stor danskerweekend i ‘Det Grønne Helvede’ på Nürburgring Nordschleife.
Men det udviklede sig i stedet til lidt af et hvidt helvede med sne og tåge over den tyske bane, der i første omgang førte til udsættelser af træning og kvalifikation, før alt måtte aflyses af sikkerhedsmæssige årsager.
Dermed fik vi heller ikke lov til at få fornøjelsen af et nyt dansk ‘Porsche Dane Train’ med Bastian Buus og Michael Christensen, der efter planen skulle have delt Dinamic GT’s #54 med italienske Michele Beretta. De to danskere må nu vente på dét prædikat til senere på sæsonen.
Også Anders Fjordbach skulle have kørt NLS1 med SRS Team Sorg Rennsport. Med NLS1 aflyst bliver den kommende weekends NLS2 sæsonstart for den tyske serie, og her kommer en vis Franz Hermann, øhh… Max Verstappen og deltager.
Danske sejre i Winter Series
Årets Winter Series blev afgjort i Barcelona, hvor der igen var både Formel 4, GT, GT4 og LMP3 på programmet. Og denne gang blev det endda til danske sejre på Formel 1-banen.
Det lille prototype-felt var denne weekend en del af løbene i GT Winter Series, og allerede før start var der faktisk garanti for danske pokaler, for kun to LMP3-racere var på startlisten.
Tobias Bille Clausen og Mads Kjelde Larsen gjorde rent bord. Førstnævnte sejrede i prototype-klassen i løb 1 med en generel niendeplads, mens Mads Kjelde Larsen i løb 2 gjorde sin holdkammerat kunsten efter med en klassesejr og en generel ottendeplads. I løb 3 delte de BWT Mücke Motorsport-raceren på vej til en generel 14. plads og et hattrick i klassesejre.
Danske High Class Racing med Michael Hove og sydafrikanske Andrew Rackstraw tog sig af andenpladserne i prototype-klassen i alle tre løb.
Også i GT4 Winter Series var der dansk metal, da Frederik Zebis i løb 2 kørte sig ind på tredjepladsen. Zebis og holdkammeraten Tim Horrell tog en femteplads i løb 3.
I Formula Winter Series scorede Viktor Snebjørn Poulsen en tangering af sin sæsonbedste 17. plads og dertil en 20. og en 23. plads, mens dansk-svenske Erik Poulsen blev nummer 19, 24 og 25 for STEP Motorsport.
Svær danskerdag i Indycar
Sæsonens tredje løb i Indycar blev ikke nogen jubelsucces for danske Christian Lundgaard og Christian Rasmussen, men førstnævnte fik trods alt hevet en fornuftig syvendeplads hjem efter en svær dag, hvor Mick Schumacher sendte McLaren-danskeren på snurretur.
Christian Rasmussen udgik med et teknisk problem kort før mål. Du kan læse meget mere om weekendens Indycar-løb i Arlington herunder:
Normann-show i Cremona
Hvo intet vover, intet vinder. Det er i høj grad historien om en stærk weekend i Italien for Tobias Normann i sæsonpremieren på Rotax Max Challenge Euro Trophy. For Normann og teamet tog en stor satsning og kunne grine hele vejen til målstregen, da det blev til en andenplads i premieren.
Dansk kup i Italien: Tobias Normann toer i europæisk premiere
Ærgerlig Alba-nedtur i Kina
Der var store forventninger til den danske Ferrari Driver Academy-kører Alba Larsen, da det 17-årige talent i weekenden tog hul på sæsonen i F1 Academy. Det startede også glimrende med en andenplads i kvalifikationen, men derfra virkede det til at presset blev for stort for Alba Larsen.
I hvert fald begik hun to ærgerlige fejl, der kostede vigtige point – og potentielt en sejr i løb 2. Danskerens fart er dog meget lovende for resten af sæsonen. Du kan læse meget mere om Alba Larsens weekend herunder:
F1 Academy: Nedtur for Alba Larsen efter god start i Shanghai
Find sidste uges Danskertjek her:
Boxengasses Danskertjek: Straf koster Noah Strømsted dyrt i sæsonpremieren